Co to jest WKKW?
Wszechstronny Konkurs Konia Wierzchowego, w skrócie WKKW to jedna z trzech olimpijskich dyscyplin jeździeckich. Należy do najbardziej widowiskowych i emocjonujących sportów konnych. WKKW składa się z trzech prób: ujeżdżenia, crossu i skoków, dlatego często nazywany jest jeździeckim triatlonem. Wywodzi się z tradycji wojskowej. Pierwszy raz zawody rozegrano w 1902 roku w Paryżu, od 1912 roku jest to dyscyplina olimpijska.
Ujeżdżenie – piękno i harmonia
Konkurs ujeżdżenia zawsze rozgrywany jest jako pierwszy. Zawodnicy na czworoboku o wymiarach 20 x 60 m wykonują program obowiązkowy, który zawiera określone figury wraz z chodem konia i wymaganą kolejnością ich wykonywania. Sędziowie oceniają precyzję i elegancję wykonania figur, posłuszeństwo konia, jego sposób poruszania się w stępie, kłusie i galopie, a także dosiad jeźdźca. Za każdy wykonany ruch sędziowie przyznają punkty w skali od 1 do 10 oraz oceny ogólne. Zsumowane punkty przeliczane są na punkty karne.
Cross - adrenalina i partnerstwo
Próba terenowa rozgrywana jest w urozmaiconym terenie z przeszkodami stałymi. Zawodnicy mają do pokonania, w zależności od klasy konkursu, dystans od 2600 do 6400 m, w tempie od 520 do 570 m/min, na trasie znajduje się 18-40 przeszkód o wysokości do 120 cm. Przeszkody o dużym stopniu trudności mają alternatywną możliwość ich pokonania, łatwiejszą, ale bardziej czasochłonną. Pierwsza odmowa skoku kosztuje jeźdźca 20 punktów karnych, druga 40, a trzecia powoduje eliminację. Każdy upadek zarówno jeźdźca, jak i konia powoduje eliminację. Przekroczenie normy czasu za każdą rozpoczętą sekundę to kolejne 0.4 punktu karnego. Wynik końcowy uzyskuje się dodając punkty karne, które zawodnik uzyskał za błędy na przeszkodach do punktów za przekroczenie normy czasu. Norma czasu obliczana jest na podstawie średniego tempa przejazdu. Przejechanie poniżej normy czasu nie jest nagradzane.
Skoki – precyzja i technika
W tej konkurencji para koń-jeździec na torze zwanym parkurem przeskakuje przez przeszkody w określonej kolejności i czasie. Konkurs rozgrywany jest na zasadzie dokładności, nawet lekkie potrącenie przeszkody przez konia może powodować zrzutkę lub wyłamanie, a w konsekwencji punkty karne – 4 pkt. za zrzutkę. Punkty karne przyznawane są również za przekroczenie normy czasu: 0.4 punktu za każdą rozpoczętą sekundę. Ukończenie przejazdu w krótszym czasie nie daje żadnej bonifikaty. Zwycięża zawodnik lub team, który ze wszystkich trzech prób zgromadzi jak najmniejszą liczbę punktów karnych.